Du finner svar på de vanligste spørsmålene nedenfor. Har du behov for ytterligere hjelp er du velkommen til å kontakte oss på telefon 21 55 40 00 mandag-fredag fra kl. 08.15-15.45 eller via vårt kontaktskjema.
Du kan også logge inn på Mine sider for å få oversikt over dine fakturaer samt teknisk informasjon om ditt abonnement.
Vi har i dag fire forskjellige bredbåndstjenester.
Fiber er bredbånd over fibernett. Bahnhof benytter andre netteiere sin infrastruktur til å levere hos deg. Pr i dag har vi kun tilgang til deler av Telenor sitt nett i Norge. Lurer du på dekning kan du sjekke vårt adressesøk på bahnhof.no eller kontakte kundeservice@bahnhof.no, så hjelper vi deg!
5G er bredbånd over 5G-nettet til Telenor. Med hjelp av en antenne på vinduet eller veggen, hentes signalet ned dit du ønsker bredbånd.
Satellittbredbånd er trådløst bredbånd som henter signal fra en satellitt som befinner seg ca. 35 000 meter over bakken. Dette er løsningen som ofte passer for folk som bor langt unna annen bebyggelse hvor det ikke er andre internett tjenester tilgjengelig.
Radiobredbånd benytter seg av radiosignaler fra de mange senderne vi har plassert rundt om i landet. Man er avhengig av at antennen befinner seg innen synlig avstand til radiomasten for at dette produktet skal være et alternativ.
Leveringstiden for bestilt tjeneste og utstyr er innen 1 uke for bredbånd levert over 5G, satellitt og radio.
Fiber har leveringstid på minimum 10 dager.
Når vi håndterer oppsigelse hos din nåværende leverandør for deg, vil vår leveranse komme samme dag som gammel leverandør avsluttes.
Leveringstiden bestemmes da av oppsigelsestid hos eksisterende leverandør.
-Kontroller at utstyret får strøm.
-Ta en omstart av antenne, modem eller fiberruter ved å ta ut strømkontakt i 30-60 sekunder før du setter den tilbake.
-Koble nettverkskabel rett fra antenne til en PC og ta en hastighetstest via f.eks: www.nettfart.no eller speedtest.net
-Sjekk at signalstyrken på antennen er bra.
-Står utstyr montert i anbefalt retning for best signal?
-Er utstyr installert på avtalt adresse?
Sjekk monteringsinstruksene for ditt utstyr her: Installasjon
Sjekk instrukser for våre rutere her: Rutermodeller
Hvis bredbåndstjenesten din fortsatt ikke fungerer, kan du kontakte oss på 21 55 40 00 eller kundeservice@bahnhof.no, så hjelper vi deg!
Utstyret må installeres på et fast sted og kan ikke kan flyttes mellom adresse uavhengig av hvilket produkt du har fra oss.
Ved bestilling av abonnement av oss, blir det sendt epost med passord til Min side. Om du ikke finner tilbake til den, kan få tildelt nytt passord ved å kontakte kundeservice.
Kontakt oss på kundeservice@bahnhof.no eller 21554000 så hjelper vi deg!
Fiber har leveringstid på minimum 10 dager.
Når vi håndterer oppsigelse hos din nåværende leverandør for deg vil vår leveranse komme samme dag som gammel leverandør avsluttes.
Leveringstiden bestemmes da av oppsigelsestid hos eksisterende leverandør.
Du må ikke si opp hos gammel leverandør – det kan forsinke leveranseprosessen. Vi tar hånd om alt for deg!
-Kontroller at utstyret får strøm.
-Ta en omstart av antenne, modem eller fiberruter ved å ta ut strømkontakt i 30-60 sekunder før du setter den tilbake.
-Koble nettverkskabel rett fra antenne til en PC og ta en hastighetstest via f.eks: www.nettfart.no eller speedtest.net
-Sjekk at signalstyrken på antennen er bra.
-Står utstyr montert i anbefalt retning for best signal?
-Er utstyr installert på avtalt adresse?
Sjekk monteringsinstruksene for ditt utstyr her: Installasjon
Sjekk instrukser for våre rutere her: Rutermodeller
Hvis bredbåndstjenesten din fortsatt ikke fungerer, kan du kontakte oss på 21 55 40 00 eller kundeservice@bahnhof.no, så hjelper vi deg!
Om du bestiller fiber fra oss, vil vi avslutte din tidligere avtale med annen fiberleverandør hvis vi har en slik avtale med netteier (Eier av kabel)
Telenor er den eneste pr i dag med slik avtale.
Om du bestiller andre produkter fra oss, må selv si opp din nåværende tjeneste hos din nåværende leverandør.
På Min Side kan du finne relevant informasjon om ditt abonnement.
Ved bestilling av abonnement av oss, blir det sendt epost med passord til Min side.
Om du ikke finner tilbake til den, kan få tildelt nytt passord ved å kontakte kundeservice på epost, chat eller telefon.
Om du bestiller fiber fra oss, vil vi avslutte din tidligere avtale med annen fiberleverandør hvis vi har en slik avtale med netteier. (Eier av kabel)
Telenor er den eneste pr i dag med slik avtale.
Om du bestiller andre produkter fra oss, må du selv si opp din nåværende tjeneste hos din nåværende leverandør.
Sjekk hvilken periode fakturaen gjelder for.
Vi fakturerer alltid tjenestene våre på forhånd. Den første fakturaen dekker perioden fra dagen tjenestene dine ble aktivert til slutten av neste måned, noe som ofte gir et høyere beløp på akkurat denne fakturaen.
Har du gjort endringer på abonnementet?
Engangskostnader som kjøp av WiFi ruter og frakt kan også være med på første faktura.
Du kan logge inn på Min side for å se din fakturahistorikk.
Her kan du også betale faktura direkte med betalingskort om det er ønskelig.
For å få eFaktura fra oss må du være registrert i JaTakkTilAlle (JTTA) registeret for eFaktura, det vil si at du har krysset av for at du ønsker eFaktura i nettbanken.
Ved utsendelse av faktura fra oss blir det gjort et oppslag mot JTTA basert på opplysningene vi har registrert på ditt kundekort.
Vi lagrer ikke våre kunders personnummer og er dermed avhengig av treff mot andre opplysninger i JTTA.
Systemet fungerer da slik at riktig telefonnummer og epost gir best treffsikkerhet i oppslaget.
Dessverre ser både vi og de som leverer tjenesten at mange privatpersoner i Norge mangler telefonnummer og epost i JTTA fra bankens side. Dersom du ikke mottar eFaktura fra oss, kan det skyldes manglende informasjon registrert i JTTA eller at informasjonen ikke matcher vårt kunderegister. Sjekk gjerne dine kontodetaljer på Min Side.
Dersom vi har registrert riktige opplysninger om deg anbefaler vi deg å undersøke med din bank om de har registrert riktige opplysninger i JTTA – vær oppmerksom på at registrert kontaktinformasjon i nettbanken kan avvike fra JTTA da dette er to forskjellige registre.
Vær også oppmerksom på at dersom du ber oss om å registrere kontaktinformasjon som tilhører en annen person på ditt kundekort kan det medføre treff på vedkommende i JTTA og at eFaktura leveres til feil person.
Ønsker du å få eFaktura også på Vipps, klikker du på “Slå på regninger” i Vipps appen.
Du vil da få fakturaene direkte inn i Vipps-appen, slik at du kan velge om du vil betale der eller i nettbanken. Alle fakturaene i Vipps er også synlige i nettbanken, og det er det samme hvor du velger å betale fra.
Du kan logge inn på Min side og registrere et betalingskort for fast trekk under «Administrer mine betalingsmåter»
Du kan utsette faktura via kundeservice. Utsettelse på forfall utover 14 dager fra opprinnelig forfall koster kr 49,- i utsettelse gebyr.
Nei, det er dessverre ikke mulig å endre fast forfallsdato på fremtidige fakturaer.
Dette finner du øverst til venstre på din faktura bak «Faktura til-kundenr», sammen med fakturanummer, forfallsdato og lignende informasjon.
Hvis du ikke betaler fakturaen din til forfall, vil du få purring på sms.
Hvis du ikke betaler innen frist på sms, vil fakturaen gå til inkasso.
Når fakturaen går til inkasso overtar de kravet fra Bahnhof, og du må betale regningen til dem.
Hvis faktura forblir ubetalt for lenge, kan abonnementet ditt bli stengt.
Oppsigelsestid er måneden du er i + neste måned for privatkunder. For bedriftskunder er oppsigelsestid inneværende måned + 3 måneder.
Abonnement sies opp skriftlig på epost til kundeservice; kundeservice@bahnhof.no
Satellittbredbånd gir en måte å koble til internett uten behov for en tradisjonell kablet tilkobling. I stedet for å koble til internett via kabler som går fra en sentral inn i huset ditt, lar satellittbredbånd deg koble deg til internett ved hjelp av en parabol installert på huset ditt, som sender og mottar informasjon til og fra satellitten som vi bruker i verdensrommet.
-Får parabol og modem strøm? (Er det lys på modem og piper parabolhode ute når du går til pointing og peaking i Viasat Techtools app til mobil?)
-Ta en omstart på modem og ruter dersom du også har det. Det gjøres ved å trekke ut strømkontakten i 1 minutt før du setter den tilbake.
-Sjekk signalstyrken mellom parabol og satellitt ved å gå til Viasat Techtools app til mobil. Signalstyrke (SNR) må være 10 dBm eller bedre for at tjenesten fungerer som den skal. Om SNR verdi er lavere enn 10 dBm, må parabolen ute finjusteres. Det kan også sjekkes om det kan ha kommet vann i parabolhodet som forstyrrer signalet ved å se gjennom plastlinsen på parabolhodet. Sjekk også at det fortsatt er fri sikt mellom parabol og satellitt (At det ikke har kommet hindringer foran parabol som hindrer signalet)
-Er det skade på kabel eller dårlig kontakt? Om det er skade på kabel, sender vi ny. Om det er dårlig kontakt mellom modem og parabolhode, kan coax kabel termineres på nytt ved at det lages ny ende på kabelen.
Satellittbredbånd er en tjeneste vi tilbyr til kunder som ikke har andre tjenester tilgjengelig.
Så lenge du har sikt mot sør uten hindringer av trær, bygninger eller andre gjenstander, vil du kunne motta satellittbredbånd.
Tjenesten leveres med høyere svartid enn andre tjenester og egner seg derfor ikke til nettspill.
Satellitt-bredbåndsabonnement har også prioritert datamengde, noe de andre tjenestene vi leverer ikke har.
Systemet krever at en parabolantenne er installert på huset ditt, så det er viktig at byggematerialet ditt tåler belastningen av parabolen.
Vi leverer alt utstyret du trenger for å motta satellittbredbånd fra oss. Dette inkluderer paraboltallerken på 75cm i diameter, parabolhode, modemet og kabler. Ved behov for WiFi ruter bestilles det i tillegg.
I dag tilbyr satellittbredbånd nedlastingshastigheter på opptil 50 Mb/s med våre beste pakker. Opplastingshastigheten er opptil 6 Mb/s. Disse hastighetene varierer avhengig av pakken du velger. Alle våre pakker lar deg bruke internett til alt du vil: nettlesing, e-post, sosiale medier, streaming av musikk og videoer, etc.
Hastighetene kan variere og avhenge av ulike faktorer. Eksempelvis om et stort antall personer bruker nettverket, kan bredbåndhastigheten din bli påvirket.
Hvis du oppdager at du trenger mer prioritert netthastighet hver måned, kan du bytte til en høyere abonnementspakke ved å kontakte oss.
Utstyret må installeres på et fast sted og peke mot satellitten vår i verdensrommet. Dette betyr at den ikke kan flyttes.
Parabolen orienterer seg ikke automatisk mot satellitten i verdensrommet, og den er ikke designet for å gi satellittkommunikasjon mens du er på farten.
Du kan heller ikke bruke den utenfor landet den ble kjøpt for.
Våre 5G abonnement har fri bruk med ubegrenset data.
-Prøv å start ruter på nytt ved å trekk ut strømkontakt i 1 minutt før du setter den tilbake.
-Får utstyret strøm? (Er det lys på Nokia Fastmile 5G reciever?)
-Koble nettverkskabel rett fra antenne til en PC og ta en hastighetstest via f.eks: www.nettfart.no eller speedtest.net
-Sjekk at signalstyrken på antennen er bra.
-Antennen skal monteres utvendig – ikke innvendig.
-Står utstyr montert i anbefalt retning for best signal?
-Er utstyr installert på avtalt adresse?
Hvis bredbåndstjenesten din fortsatt ikke fungerer, kan du kontakte oss på 21 55 40 00 eller kundeservice@bahnhof.no, så hjelper vi deg!
Utstyret vil bli sendt ut til deg så fort det er betalt.
Utstyr kan monteres med en gang det er mottatt, og du kan komme på nett så fort installasjonen er fullført.
Det er ikke krav om fri sikt ved bruk av 5G – men antennen skal og må monteres i en av retningene angitt i instruksene du mottok ved bestilling.
Pilene i kartet du fikk på epost er prioritert rekkefølge.
Antennen skal monteres utvendig. Innvendig montasje kan medføre problemer med signal.
Radiobredbånd benytter seg av radiosignaler fra egne senderne som vi har plassert rundt om i landet.
Man er avhengig av at antennen befinner seg innen synlig avstand til radiomasten for at dette produktet skal være et alternativ.
Ta kontakt med kundeservice på 21 55 40 00 eller epost kundeservice@bahnhof.no, så hjelper vi deg med å sjekke om det er dekning i ditt område og hjelper med bestilling.
-Kontroller at utstyret får strøm.
-Ta en omstart av antenne, modem eller fiberruter ved å ta ut strømkontakt i 30-60 sekunder før du setter den tilbake.
-Koble nettverkskabel rett fra antenne til en PC og ta en hastighetstest via f.eks: www.nettfart.no eller speedtest.net
-Sjekk at signalstyrken på antennen er bra.
-Står utstyr montert i anbefalt retning for best signal?
-Er utstyr installert på avtalt adresse?
Hvis bredbåndstjenesten din fortsatt ikke fungerer, kan du kontakte oss på 21 55 40 00 eller kundeservice@bahnhof.no, så hjelper vi deg!
Utstyret vil bli sendt ut til deg så fort det er betalt.
Utstyr kan monteres med en gang det er mottatt, og du kan komme på nett så fort installasjonen er fullført.
Antennen må ha fri sikt til senderen for at man kan forvente problemfri drift av bredbåndsforbindelsen.
Dersom du ser senderen eller sendemasten med det blotte øye, så kan du montere antennen på det punktet.
Monter antennen litt ned fra veggen, slik at takutstikk og lignende ikke kan «skygge» for signalmottak.
Dersom du monterer over tak, tenk over om snø kan hindre sikt om vinteren og bruk langt nok rør.
Dersom du monterer om vinter, høst eller vår, husk at trær får blader og siktforhold kan endre seg basert på årstid.
Trykk på lenkene nedenfor for å se installasjonsinstruksene.
Noen dokumenter kan fortsatt være merket med BRDY sin logo.
Installasjonsvideo:
Vi leverer fiber fra og med 01.08.2025
Instruksjoner vil bli oppdatert.
Trykk på lenkene nedenfor for å se installasjonsinstruksene.
Noen dokumenter kan fortsatt være merket med BRDY sin logo.
Vi har levert litt forskjellige typer rutere gjennom tidene.
Her er de vanligste typene vist – hvis du ikke finner din modell anbefaler vi at du søker etter modellen på internett – de fleste har manualer og instrukser tilgjengelig fra produsent.
Trykk på bildene nedenfor for å få våre instrukser på ruterne.
Du er alltid velkommen til å kontakte oss via vårt kontaktskjema.
Du kan også nå oss på telefon 21 55 40 00 mandag-fredag fra kl. 08.15-15.45 eller sende oss e-post på kundeservice@bahnhof.no